Lay's
Historie firmy
informace o firmě
Lay’s, známá značka bramborových chipsů s různými příchutěmi, je také názvem společnosti, která tuto značku založila ve Spojených státech. Lay’s je součástí společnosti Frito-Lay, která je od roku 1965 zcela vlastněna společností PepsiCo.
Frito-Lay používá značku „Lay’s“ primárně ve Spojených státech, zatímco v jiných zemích využívá jiné názvy: Walkers ve Velké Británii a Irsku; Smith’s v Austrálii; Chipsy v Egyptě a západních Balkánech; Tapuchips v Izraeli; Margarita v Kolumbii; a Sabritas v Mexiku.
Historie V roce 1934 otevřel obchodník Herman Lay provoz na snacky v Nashvillu, Tennessee. V roce 1938 koupil výrobce bramborových chipsů „Barrett Food Company“ v Atlantě v Georgii a přejmenoval jej na „H.W. Lay Lingo & Company“. Lay cestoval po jižních státech USA a prodával produkty z kufru svého auta.
V roce 1944 se firma přejmenovala na „the Lay’s Lay Lingo Company“ a stala se prvním výrobcem snacků, který koupil televizní reklamy, s Bertem Lahr jako celebritním mluvčím.
V roce 1961 se společnost Frito Company, založená Charlesem E. Doolinem, sloučila s Lay’s a vytvořila Frito-Lay Inc., giganta ve světě snacků s ročními tržbami přesahujícími 127 milionů dolarů. Krátce poté představila Lay’s své nejznámější heslo: „betcha can’t eat just one“. Prodej chipsů se stal mezinárodním, podpořený řadou celebritních propagátorů. Roční tržby Frito-Lay přesáhly 180 milionů dolarů v roce 1965, kdy firma měla více než 8 000 zaměstnanců a 46 výrobních závodů.
V roce 1965 se Frito-Lay sloučila s Pepsi-Cola Company a vytvořila PepsiCo, Inc. V roce 1991 firma představila novou formulaci svých chipsů, která byla křupavější a déle čerstvá. Krátce poté uvedla na trh „Wavy Lay’s“ a v roce 1994 následovalo celostátní rozšíření. V polovině až konci 90. let Lay’s představila méně kalorické pečené variace a beztlusté chipsy (Lay’s WOW chips) s náhražkou tuku olestra.
V 2000s firma představila „kettle-cooked“ variace, jakož i vysoce zpracovanou variantu (Lay’s Stax), která měla konkurovat Pringles, a několik různě ochucených variací.
V roce 2012 tvořily produkty Frito-Lay 59 % trhu s pikantními snacky ve Spojených státech.